باتری ال 90

باتری ال ۹۰ و نحوه افزایش طول عمر آن

باتری برای هر خودرویی به‌عنوان اساسی‌ترین قطعه‌های آن خودرو در نظر گرفته می‌شود. ماشین ال ۹۰ هم از این قاعده مستثنی نیست و نیاز است از میزان آمپر و نحوه استفاده از باتری آن آگاه باشید تا بتوانید طول عمر باتری ال ۹۰ را افزایش دهید و عملکرد آن را بهبود ببخشید. در ادامه با ما همراه باشید.

باتری ال 90

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • تولید خودرو تندر ۹۰ در ایران
  • ال ۹۰ در ایران و کشورهای دیگر
  • ابعاد باتری تندر ۹۰
  • تولید باتری ال ۹۰ در سپاهان باتری
  • نکات کلیدی برای استفاده بهینه از باتری تندر ۹۰

تولید خودرو تندر ۹۰ در ایران

تندر ۹۰  یا ال ۹۰ خودرویی است که برای اولین بار در ایران توسط شرکت رنو پارس که کنسرسیومی از شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو برای تولید تندر ۹۰ و ساندرو است، در سال  ۱۳۸۶ در ایران تولید شد. ساندرو مدل هاچ بک داچیا لوگان است. تندر ۹۰ نامی است که طرف ایرانی در قرارداد با رنو بر روی رنو لوگان گذاشته‌است اما عموم مردم به دلیل تکرار زیاد عبارت L90 در اخبار و حواشی مربوط به این خودرو، همین نام را برای لوگان در گفتارهای روزمره به کار می‌برند.

تولید خودرو تندر 90 در ایران

ال ۹۰ در ایران و کشورهای دیگر

این خودرو در سایر کشورها با نام‌های تجاری متفاوتی از قبیل داچیا لوگان(اروپا)، رنو لوگان(روسیه، مصر، آمریکای جنوبی)، نیسان آپریو(مکزیک)، ماهیندرا ورتیو(هند) شناخته شده است. ۹۰ L در ایران در سه تیپ E0، E1 و E2 عرضه می‌شود.

 تا کنون مدل‌های عرضه شده از این خانواده در کشور ایران شامل نسل اول لوگان سدان، نسل اول ساندرو ساده و استپ وی و داچیا داستر یا رنو داستر به‌عنوان مدل کراس اور است. همچنین لوگان MPV نسل اول نیز مدت کوتاهی به صورت وارداتی تحت عنوان تندر۹۰ استیشن عرضه شد. نسل دوم داچیا لوگان نیز در کشورمان با نام رنو سیمبل به‌صورت وارداتی عرضه می‌گردد.

ایران خودرو از سال ۱۳۹۶ تولید فیس لیفت این خودرو را به اسم تندر ۹۰ پلاس آغاز کرد که از ویژگی‌های بارز آن تغییر در طراحی داخلی و خارجی آن و یکسری اصلاحات فنی اشاره کرد.

تولید تندر در ایران

ابعاد باتری تندر ۹۰ چگونه است؟

میزان جریان باتری ال ۹۰ در حدود ۶۰ الی ۷۴ آمپر متغییر است. اگر از سیستم‌های صوتی، روشنایی خودرو مکررا استفاده می‌کنید، باتری با جریان ۷۴ امپر برای تند ۹۰مناسب خواهد بود. در غیر این صورت باتری ۶۰آمپر نیز برای خودرو شما کافی است. باتری تندر ۹۰ دارای سایز زیر است:

 

طول

عرض

ارتفاع

۲۴۲ میلی متر

۱۷۵ میلی متر

۱۹۰ میلی متر

 

تولید باتری ال ۹۰ در سپاهان باتری

برای افزایش کارایی و عمر باتری، توصیه می‌شود از روشن کردن غیر ضروری مصرف کننده‌های باتری در حین حرکت خودداری نمایید.

در خودرو رنو تندر ۹۰ از باتری فابریک سیلد با ظرفیت ۶۰ آمپر ساعت در جعبه L 2  استفاده می‌شود. باتری های موجود در داخل کشور عموما براساس استاندارد DIN, JIS است. استاندارد DIN بر اساس استاندارد  آلمان و اروپا است و استاندارد JIS براساس استاندارد ژاپن و کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌باشد.

 

باتری ال 90 سپاهان باتری
باتری سپاهان باتری

 جعبه باتری ال ۹۰ طبق استاندارد  DIN می‌باشد. شایان ذکر است سپاهان باتری تنها تولید کننده باتری  تندر ۹۰در داخل کشور است که از تست تا طراحی این باتری براساس استانداردRNDS در سپاهان باتری صورت می‌گیرد.

با توجه به این که باتری با تاریخ تولید جدیدتر، انتخاب بهتری برای خودرو ال ۹۰ می‌باشد، اما باتری‌های تندر ۹۰ تولید شده در سپاهان باتری دارای تاریخ شارژ هستند.

نکات کلیدی برای استفاده بهینه از باتری تندر ۹۰

در صورتی ظرفیت شارژ باتری در وضعیت بالایی قرار داشته باشد می‌تواند در افزایش طول عمر باتری موثر باشد. نگه داشتن شارژ باتری در وضعیت مناسب برخلاف آنچه عموم تصور می‌کنند کار ساده‌ای‌ است. برای داشتن باتری تندر ۹۰ در شرایط مناسب به مثال‌های زیر توجه کنید:

  1. تصور کنید شب هنگام خودرو در ترافیکی سنگین در یکی از خیابان‌های شهری قرار گرفته است و میزان روشنایی چراغ‌های خیابان نیز مناسب است و حرکت خودروها به کندی انجام می‌گیرد، در این وضعیت برای اینکه باتری در وضعیت شارژ بالا قرار گیرد، کافی است راننده چراغ های نور پایین خودرو را خاموش و به روشن بودن چراغ‌های کوچک خودرو بسنده کند. این کار به ظاهر ساده باعث می‌شود باتری در وضعیت بهتری از نظر ظرفیت شارژ قرار گیرد.
  2. تصور کنید در یک شب گرم تابستان، خانواده‌ای از یک مهمانی در حال بازگشتن به منزل هستند؛ همه چراغ‌های خودرو، سیستم رادیو پخش، چراغ‌های داخلی خودرو و کولر خودرو روشن است. بنابراین ماکزیمم توان باتری به کار گرفته شده است. وقتی خودرو به مقصد می رسد کافی است راننده کلیه چراغ‌ها و سیستم ضبط و کولر را خاموش کرده و با فشار دادن پدال گاز، دور موتور را به مدت چهار تا پنج دقیقه در حدود ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه نگه دارد تا باتری شارژ شود، سپس مبادرت به خاموش کردن موتور نماید.