11

اگر به فکر خرید باتری با آمپر ساعت بالا هستید دست نگه دارید!

باتری و دینام خودرو را با واحدی به نام آمپر ساعت مشخص می‌کنند. اما وقتی می‌گوییم باتری با آمپر ساعت بالا منظور چیست؟؟ اگر دینام را به‌عنوان تولیدکننده انرژی و باتری خودرو را به‌عنوان یک منبع نگهدارنده انرژی برای خودرو فرض کنیم، اگر باتری دارای آمپر ساعت کمتری نسبت به دینام داشته باشد و همچنین خالی باشد، سریع‌تر شارژ می‌گردد. در ادامه توضیحاتی در مورد این نوع باتری خواهیم داد، با ما همراه باشید.

11

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • باتری خودرو چه وظایفی را بر عهده دارد؟
  • اگر به فکر طول عمر خودرو هستید باتری آمپربالا نخرید!
  • باتری آمپر ساعت بالا در بسیاری از موارد کاربردی ندارد
  • اشتباهات رایج درباره خرید باتری با آمپر ساعت بالا
  • ویژگی‌های خودرو که به شما نشان می‌دهد باید باتری با آمپر ساعت بالا بخرید
  • چگونه می‌توان تشخیص داد چه نوع باتری برای خودرو مناسب است؟

باتری خودرو چه وظایفی را بر عهده دارد؟

وظیفه اصلی باتری خودرو تامین نیروی لازم برای جرقه‌زنی در زمان استارت خودرو می‌باشد. پس از استارت، دینام با دریافت نیرو از موتور خودرو، نیازهای برقی خوردو برای بخش‌های مختلف را تولید می‌کند. روشن شدن سیستم صوتی، آینه‌های برقی، شیشه‌های خودرو، سیستم تهویه هوا، چراغ‌ها و … به عهده باتری خودرو می‌باشد.

 در زمان خاموش بودن موتور خودرو، باتری با توجه به توان آمپر ساعت مورد نیاز، برق تمام موارد فوق را ذخیره و تامین می‌کند. تامین برق این بخش‌ها توان زیادی از باتری طلب نمی‌کنند، در واقع برق اصلی صرف استارت موتور و به حرکت درآوردن خودرو می‌شود.

 

وظایف باتری خودرو

اگر به فکر طول عمر خودرو هستید باتری با آمپر ساعت بالا نخرید!

مهندسان، تکنسین‌ها و تولیدکنندگان خودرو با توجه به در نظر گرفتن شرایط مذکور و میزان مصرف خودرو و توان موتور، آمپر ساعتی را به عنوان آمپر ساعت مجاز باتری تعیین می‌کنند. باتری فابریک خودرو با همان آمپر ساعت مجاز به دست مشتریان خواهد رسید که تا مدت‌ها در صورت مصرف صحیح نیاز به تغییر یا تقویت باتری نخواهد بود.

توصیه می‌شود در هنگام تعویض و خرید باتری از آمپر ساعت فابریک خودرو و آمپر ساعتی متناسب با ظرفیت دینام استفاده شود.

 

برای افزایش طول عمر خودرو باتری با آمپر ساعت بالا نخرید

باتری آمپر ساعت بالا در بسیاری از موارد کاربردی ندارد

قبل از هر چیز لازم است بدانید که توان باتری از حاصل‌ ضرب ولتاژ باتری در میزان جریان آن یعنی آمپر ساعت به دست می‌آید. با توجه به اینکه ولتاژ مورد نیاز برای قطعات خودرو متفاوت است، نمی‌توان برای افزایش توان هر یک از وسایل خوردو، ولتاژ باتری را تغییر داد. به طور مثال اگر بخواهید عملکرد قطعاتی همچون ضبط صوت بهتر باشد نیازی به تغییر باتری خودرو با ولتاژ بالاتر نیست، زیرا باتری با آمپر ساعت بالاتر به کیفیت قطعات کمکی نخواهد کرد.

اشتباهات رایج درباره خرید باتری با آمپر ساعت بالا

یکی از اشتباهاتی که برخی افراد مرتکب می‌شوند آن است که می‌گویند باتری با آمپر ساعت بالا تر بخرید چون کولر خودرو باد خنک‌تری تولید می‌کند! در مقابل این عقیده باید گفت با خرید باتری آمپر ساعت بالا تنها پول خود را دور ریخته‌اید. وقتی خودرو به آن میزان مصرف برق نیاز نداشته باشد نه تنها عمر باتری طولانی‌تر نمی‌شود بلکه در مواردی مشاهده شده که عمر باتری نیز به شدت کاهش یافته است. علت این امر عدم شارژ و دشارژ شدن کامل باتری می‌باشد.

ویژگی‌های خودرو که به شما نشان می‌دهد باید باتری با آمپر ساعت بالا بخرید

اگر وسایل جانبی خودرو را ارتقاء داده‌اید، تعداد سرنشینان اصولا زیاد هستند، به طور مداوم از کولر یا بخاری در هر فصل استفاده می‌کنید و … باتری شما می‌تواند بالاتر از آمپر ساعت مجاز باشد. البته توجه داشته باشید که توان و ماندگاری باتری‌های آمپر بالا هرچه بیشتر باشد از قیمت بالاتری نیز برخوردارند. در بسیاری از خودروها استفاده از باتری‌ هایی با آمپر ساعت بالاتر توصیه می‌شود تا در زمان نیاز و در جایی که دینام نمی‌تواند به‌طور لحظه‌ای برق سیستم را تامین کند، باتری بتواند به کمک سیستم برق خودرو بیاید. در این غیر این صورت باتری فابریک خودرو با آمپر ساعت مجاز بهترین گزینه برای خودرو هستند و نصب باتری بالاتر یک اشتباه آسیب زننده خواهد بود.

باتری آمپر بالا و ویژگی‌های خودرو
چگونه می‌توان تشخیص داد چه نوع باتری برای خودرو مناسب است؟

حتما تاکنون از خود پرسیده‌اید نسبت به میزان مصرف خودرو اگر بخواهید باتری جدیدی بخرید چه باتری با چه ولتاژی جایگزین کنید بهتر است؟ یکی از روش‌های تشخیص باتری در مجموعه صنعتی سپاهان باتری استفاده از نرم‌افزار همیار می‌باشد. یکی از امکانات نرم‌افزار همیار در جهت انتخاب و خرید باتری با آمپر ساعت متناسب با نوع خودرو می‌باشد؛ و تمامی مصرف کنندگان، نمایندگان خدمات پس از فروش و… می‌توانند از آن بهره گیرند. شایان به ذکر است که این نرم‌افزار در حال حاضر فقط امکان نصب برروی سیستم عامل اندروید را دارد.

شما می‌توانید با مراجعه به یکی از شعب سپاهان باتری و یا تماس با سپاهان باتری از مشاوران متخصص در راستای خرید درست و اصولی باتری کمک بگیرید.