باتری تیبا

باتری تیبا چند آمپر است؟

باتری تیبا در هر دو نوع ۱ و ۲ دارای آمپراژ باتری و ولتاژ یکسانی است. اما باید به یاد داشت در بازار انواع مختلف باتری وجود دارد که بسته به نوع خودرو و نحوه مصرف، می‌توان مدلی را انتخاب و استفاده کرد. در این مقاله به بررسی اجمالی خودروی تیبا خواهیم پرداخت و در ادامه مشخصات باتری مناسب تیبا را معرفی خواهیم کرد.

باتری تیبا

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • بررسی اجمالی ماشین تیبا
  • باتری مناسب برای ماشین تیبا کدام است؟
  • ابعاد باتری تیبا چقدر است؟
  • چه مواردی می‌تواند نشانه عدم عملکرد مناسب باتری تیبا باشد؟
  • سپاهان باتری برای باتری ماشین تیبا چه پیشنهادی می‌دهد؟
  • باتری EFB  چه نوع باتری است؟

بررسی اجمالی ماشین تیبا

تیبا در ابتدا قرار بود با نام مینیاتور به بازار عرضه گردد، اما در سال ۱۳۸۷ با نام تیبا به بازار عرضه شد. تیبا را ورژن به‌روز شده پراید است که توسط شرکت سایپا تولید می‌شود. درواقع ماشین تیبا از ترکیب سه خودرو پراید، کیا و ال نود تشکیل شده است و  هر کدام از قطعات این خودرو با یکی از سه ماشین یاد شده مشابه است.

تیبا از موتوری با قدرت ۱۵۰۰ سی سی یورو ۴ بهره می‌برد که از زمان تولید توانست بین مصرف‌کنندگان داخلی و صادراتی محبوبیت خاصی پیدا کند. این خودروی ملی با دارا بودن ویژگی‌های منحصر به‌فردی از جمله شتاب و قدرت بالا و همچنین استانداردهای بالا توانسته به اهداف صادراتی دست پیدا کند.

اکنون تیبا در دو مدل تیبا ۱ یا صندوق دار و تیبا ۲ یا بدون صندوق (هاچبک) تولید می‌شود. تیبا ۲ امکاناتی نظیر آینه‌های برقی، بالابرهای عقب برقی و رینگ‌های َآلومینیومی دارد.

 

باتری مناسب برای ماشین تیبا کدام است؟

ظرفیت باتری فابریک خودروی تیبا ۵۰ آمپرساعت و ولتاژ آن ۱۲ ولت است که با توجه به میزان مصرف برق خودرو و سایر مصرف‌کننده‌های موجود در خودرو می‌توان از باتری  با ظرفیت‌های  ۵۵ و ۶۰ آمپر ساعت هم استفاده کرد. تیپ جعبه باتری تیبا L2 است، که طراحی این باتری بر اساس استاندارد DIN می‌باشد.

لازم به ذکر است باتری‌های موجود در داخل کشور عموما بر اساس استانداردهای DIN, JIS هستند. استاندارد DIN بر اساس استاندارد آلمان و اروپا است و استاندارد JIS براساس استاندارد ژاپن و کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌باشد.

باتری تیبا

ابعاد باتری تیبا چقدر است؟

طول

 

عرض

 

ارتفاع

 

۲۴۲ میلی‌متر

۱۷۵ میلی‌متر

۱۹۰ میلی‌متر

چه مواردی می‌تواند نشانه عدم عملکرد مناسب باتری تیبا باشد؟

همواره مطمئن‌ترین راه تست باتری، استفاده از دستگاه تست باتری است که با مراجعه به نمایندگان خدمات پس از فروش سپاهان باتری در سراسر کشور می‌توانید سلامت باتری خود را کنترل نمایید. همچنین اگر به هر کدام از موارد زیر برخورد کردید، نشانه  خراب بودن باتری تیبا شما است:

  • تغییر صدای استارت ماشین تیبا
  • به سختی استارت خوردن خودرو
  • استفاده از باتری در حدود ۲ سال یا ۴۰۰۰۰ کیلومتر
  • روشن نشدن خودرو تیبا
  • عدم عملکرد درست مصرف‌کننده‌های برقی خودرو از جمله چراغ‌های خودرو و پخش صوت خودرو
  • عدم کاکرد صحیح ریموت خودرو(در صورتی که عیوب سخت‌افزاری و اتصالات برقی وجود نداشته باشد.)
سپاهان باتری برای باتری ماشین تیبا چه پیشنهادی می‌دهد؟

با توجه به مشخصات باتری تیبا، محصولات زیر از مجتمع صنعتی سپاهان باتری به‌عنوان باتری مناسب برای تیبا توصیه می‌شود:

  • باتری پریمیوم اوربیتال یا اتمیک
  • باتری تروپیکال (باتری تروپیکال یکی از رده محصولات سپاهان باتری است که طراحی آن ویژه مناطق گرمسیر می‌باشد که در استان‌های گرمسیر مانند استان بوشهر قابلیت عرضه و فروش دارد)
  • باتری سوزوکی
  • از باتری ای اف بی(EFB)(اگر در مسیرهای پر ترافیک به‌صورت مداوم رفت‌و‌آمد می‌کنید و خودروی شما به کرار استارت می‌خورد، از این نوع بارتی استفاده کنید)

باتری‌های سپاهان باتری دارای بیشترین گارانتی در بازارداخل است که می‌توانید با خیال راحت تا مدت زیادی از آن‌ها برای خودروی خود استفاده کنید.

 

باتری اوربیتال
باتری EFB چه نوع باتری است؟

باتری های تحت عنوان EFB (Enhanced Flooded Battery) پیشرفته‌ترین نوع باتری‌های با الکترولیت مایع هستند که با گسترش کاربرد تکنولوژی Stop-Start در خودروها در سراسر جهان، به‌عنوان راه‌حلی برای کاهش مصرف سوخت و نشردی‌اکسید‌کربن، برای تامین نیاز این مدل خودروها طراحی شده است .این باتری‌ها طوری طراحی شده اند که با افزایش طول عمر و بهبود شارژ‌پذیری دینامیک برای انطباق با عملکرد در شرایط با شارژ غیرکامل، پاسخ‌گو نیاز خودروهای مجهز به عملکرد Stop-Start باشند.

اما نکته حایز اهمیت در مورد این نوع باتری این است که با تمام ویژگی‌های اعلام شده، امکان استفاده از باتری EFB بر روی خودروهایی که قابلیت Stop-Start را ندارند، وجود دارد.