11

چه باتری برای ماشین نیسان تیانا مناسب است؟

خودرو نیسان تیانا یکی از خودروهایی است که در سال‌های اخیر در ایران وجود داشته است و طرفداران و خریداران زیادی را به همراه دارد. این خودرو پس از ماکسیما یکی از پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین خودروهای وارداتی محسوب می‌شود که با توجه به حجم موتور و آپشن‌های آن به باتری با آمپر ساعت‌های مختلفی نیازمند است (برای اطلاع بیشتر در مورد آمپر ساعت باتری این مقاله را بخوانید). در ادامه این مقاله به معرفی این خودرو و باتری‌های متناسب با آن خواهیم پرداخت.

11

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • معرفی خودرو نیسان تیانا از آغاز تا پایان حضور در بازار ایران
  • پیشرفت در تولید دومین نسل خودرو نیسان تیانا
  • طراحی خاص خودرو نیسان تیانا و نیاز باتری آن
  • باتری متناسب با خودرو نیسان تیانا در دو آمپر ساعت مختلف
  • مشخصات باتری‌های موجود در سپاهان باتری با توجه به ویژگی‌های نیسان تیانا

معرفی خودرو نیسان تیانا از آغاز تا پایان حضور در بازار ایران

نیسان تیانا یک خودرو شهری از برند پرآوازه ژاپنی شرکت خودروسازی نیسان است. ورود نسل اول این خودرو با کد اتاق (J31) از سال ۲۰۰۳ به بازار راه یافت و تا سال‌های بعدی، در دو تیپ فول آپشن و نیمه فول در اخیار خریداران خودرو قرار گرفت.

 نیسان تیانا نسل اولی است که بر روی پلتفرم FF-L شرکت نیسان شکل گرفته است. سایر مدل‌های خودرو این شرکت از جمله نیسان آلتیما و نیسان ماکسیما نیز از همین پلتفرم پیروی می‌کند.

این خودرو با توجه به شاخصه‌های فنی، امکانات، مشخصات ظاهری و … در سال‌های حضور در بازار ایران فروش خوبی را به همراه داشته است.

 

معرفی خودرو

پیشرفت در تولید دومین نسل خودرو نیسان تیانا

طراحی خاص خودرو نیسان تیانا و نیاز باتری آن

نسل اول نیسان تیانا تا سال‌های متمادی بر روی خط تولید قرار داشت تا این‌که در نمایشگاه خودرو پکن سال ۲۰۰۸ میلادی، کمپانی نیسان از دومین نسل تیانا (J32) نیز رونمایی کرد و در همان سال این خودرو را در اختیار خریداران کشورهایی همچون روسیه، تایوان، تایلند، هند و… قرار داد.

به‌واسطه فعالیت‌های شرکت پارس خودرو، یک سال بعد نیسان تیانا نسل دوم، به‌صورت وارداتی در بازار کشور ما نیز حضور پیدا کرد و با تکیه ‌بر مزایایی همچون طراحی زیبا، کابین جادار و امکانات متنوع به ‌راحتی توانست نظر خریداران را به‌سوی خود جلب کند.

البته حضور نیسان تیانا در بازار کشورمان تنها به نمونه‌های وارداتی محدود نمی‌شود؛ زیرا در سال ۱۳۸۹ شرکت پارس خودرو که به تازگی نیسان ماکسیما را از خط مونتاژ خود خارج کرده بود، توانست تیانا را به عنوان جایگزین این خودرو در اختیار خریداران قرار دهد.

 

طراحی خاص خودرو نیسان تیانا و نیاز باتری آن

خودرو تیانا همان‌طور که اشاره شد در دو مدل فول آپشن (XV) و مدل نیمه فول (XL)  تولید شده است که به جز تفاوت وزن ۱۰ کیلویی که دارند هر دو دارای مشخصات فنی یکسانی هستند و تفاوت اصلی‌ آن‌ها در آپشن های خودرو است.

از آپشن‌های برقی این خودرو که آمپر ساعت مجاز باتری را مشخص می‌کند می‌توان به اتولایت، چراغ‌های مه شکن، چراغ‌های راهنما، سیستم صوتی با شش اسپیکر، نمایشگر پنج اینچی مرکزی، نمایشگر کنسول، سیستم تهویه هوا، صندلی‌های برقی، گرمکن و سردکن صندلی، آینه‌های تاشونده برقی، سانروف و … اشاره کرد. تامین باتری مورد نیاز این خودرو با توجه به امکانات و میزان مصرف آن مشخص گردیده است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

باتری مناسب برای تیانا

باتری متناسب با خودرو نیسان تیانا در دو آمپر ساعت مختلف

باتری فابریک استفاده شده در خودرو تیانا متناسب با حجم موتور بوده و از دو آمپر ساعت مختلف می‌توان برای این خودرو بهره گرفت. برای مثال اگر حجم موتور ۳۵۰۰ باشد از باتری D26 با آمپرساعت ۷۰ می‌توان استفاده کرد و اگر حجم موتور کمتر از این مقدار باشد ازباتری تیپ L2 با آمپرساعت ۶۰ می‌توان بهره گرفت.

به طور کلی باتری‌های موجود در داخل کشور عموما براساس استاندارد DIN آلمان و اروپا یا بر اساس استاندارد JIS ژاپن و کشورهای آسیای جنوب شرقی می‌باشند. باتری با تیپ D26 طبق استاندارد  JISاست و باتری L2 طبق استاندارد  DINاست. آمپر ساعت باتری مورد نیاز خودرو با توجه به آپشن‌های برقی، تعداد سرنشینان خودرو و عواملی دیگری مشخص خواهد شد.

انتخاب باتری مناسب
ابعاد باتری ۶۰ آمپرساعت و ۷۰ آمپر ساعت خودرو تیانا چگونه است؟
  • ابعاد باتری۶۰ آمپر ساعت L2 تیانا

طول : ۲۴۲ میلی متر

عرض: ۱۷۵ میلی متر

ارتفاع: ۱۹۰ میلی متر

  • ابعاد باتری۷۰ آمپر ساعت D26 تیانا

طول : ۲۵۷ میلی متر

عرض: ۱۷۶ میلی متر

ارتفاع: ۲۲۵ میلی متر

مشخصات باتری‌های موجود در سپاهان باتری با توجه به ویژگی‌های نیسان تیانا

با توجه به ویژگی های خودرو تیانا و مشخصات باتری متناسب آن، محصولات زیر در مجتمع صنعتی سپاهان باتری با استفاده معیارسنجی نرم‌افزار همیار به مشتریان عزیز توصیه می‌شود:

  • باتری پریمیوم اوربیتال یا اتمیک
  • باتری تروپیکال یکی از محصولات سپاهان باتری است که طراحی آن ویژه مناطق گرمسیری بوده و در استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان موجود می‌باشد.
  • باتری سوزوکی
  • باتری‌های EFB (Enhanced Flooded Battery) پیشرفته‌ترین نوع باتری با الکترولیت مایع هستند که با گسترش کاربرد تکنولوژی Stop-Start در خودروها، به عنوان راه‌حلی برای کاهش مصرف سوخت و نشر دی‌اکسید کربن می‌باشند. این باتری برای خودروهایی که در مسیرهای پرترافیک تردد دارند و یا زیاد استارت می‌خورند مناسب خواهد بود.
معرفی خودرو تیانا