باتری ژل چیست؟

باتری ژل

  باتری ژل بعنوان یک باتری VRLA (با دریچه تنظیم شده)، نوعی باتری سرب اسیدی است که در آن با افزودن سیلیس(سیلیکا) به الکترولیت، ماده ژل مانند ایجاد می شود.

فناوری مورد استفاده در ساخت باتری های Gel، مشابه باتری های AGM است. به جای استفاده از لایه جاذب شیشه ای (پشم شیشه) موجود در باتری های AGM، در باتری های ژل از الکترولیت های ژل استفاده می شود.

 

 موارد استفاده باتری ژل

باتری های ژل معمولاً در سیستم های مخابراتی، منابع بدون وقفه (UPS)، ماشین های گلف، لیفتراک ها و غیره استفاده می شوند؛ در این نوع از باتری، نیازی به کنترل سطح الکترولیت نیست و با تبدیل محلول الکترولیت به ژل، نشتی کمتری نسبت به الکترولیت مایع اتفاق می افتد.

 

مراقبت از باتری GEL

هنگام شارژ باتری ژل محدودیت های خاصی وجود دارد. برای جلوگیری از تشکیل گاز اضافی در داخل سلول ها، کاربر باید آنها را با سرعت و ولتاژ کمتر شارژ کند تا از شارژ بیش از حد جلوگیری شود؛ چرا که شارژ بیش از حد بر طول عمر این نوع از باتری تأثیر منفی می گذارد.

 

مزایای استفاده از Gel Battery

  • باتری الکترولیت مایع حتی اگر در یک محفظه پلاستیکی مهر و موم باشد، احتمال نشت اسید آن همچنان وجود دارد. باتری های ژل با دارا بودن دریچه ای با فشار تنظیم شده، امکان نشتی الکترولیت را کاهش می دهند.
  • سیکل های شارژ و دشارژ این نوع از باتری به دلیل عدم لایه بندی اسید، بیشتر است .
  • در هنگام استفاده به دلیل وجود الکترولیت ژل، حداقل گاز هیدروژن ایجاد می شود. این مزیت امکان استفاده از باتری های ژل را در کاربردهایی که تهویه محدود دارند فراهم می کند.
  • در آب و هوای سرد عملکرد خوبی دارند.
  • هنگام استفاده از باتری با الکترولیت مایع، مهم است باتری بیش از حد تخلیه نشود، در غیر این صورت  هرگز شارژ نمی شود. باتری های ژل، بعنوان باتری های چرخه عمیق، امکان شارژ و دشارژ مکرر را بدون ایجاد آسیب به خود اختصاص داده اند.
  • طول عمر این باتری ها در مقایسه با باتری هایی با الکترولیت مایع بیشتر است.

 


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید باتری خودرو


معایب استفاده از باتری ژل

  • در مقایسه با باتری هایی با الکترولیت مایع، گران قیمت است.
  •  شارژ آن زمانبر است؛ چرا که نسبت به باتری های معمولی سرعت شارژ و ولتاژ پایین تری دارد. شارژ بیش از حد (Overcharge) باتری ژل (GEL Battery) به خصوص در ولتاژهای بالا، می تواند باعث آسیب غیرقابل برگشت باتری شود.
  • کنترل حرارت بعنوان یک مسأله در اکثر باتری ها مطرح است و باتری های الکترولیت ژل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. افزایش دما و گرما بعنوان یکی از مهم ترین دلایل کاهش طول عمر باتری مطرح است. با کنترل باتری در معرض گرما، می توانید چرخه عمر باتری را طولانی تر کنید.

 

محتمع صنعتی سپاهان باتری تولید کننده باتری با تکنولوژی ژل در دو نوع  UPS وSolar است.

 

باتری های UPS را می توان در تمامی کاربردهایی که به عنوان منبع ذخیره انرژی پشتیبان مطرح است مورد استفاده قرار داد. در چنین وضعیتی باتری در شرایط شناور قرار گرفته و به مدت طولانی کارایی خود را حفظ می کند.

باتری های UPS را می توان برای تأمین انرژی پشتیبان رایانه ها، تجهیزات اداری، آزمایشگاهی، سامانه های اطفا حریق، آسانسورها و … استفاده کرد.

 

 

باتری های Solar را می توان در مواردی که مستلزم تعداد زیاد چرخه های شارژ و دشارژ با عمق شارژ و دشارژ بالا است مورد استفاده قرار داد؛ منبع ذخیره انرژی تولید شده به وسیله منابع تجدید پذیر انرژی (پنل های خورشیدی و توربین های بادی) بعنوان مصداق این کاربرد مطرح است.

 

باتری ژله ای سولار سپاهان باتری

 

 

منبع۱   منبع ۲