تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو چگونه است؟

تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو

اکثر باتری ها از طریق یک واکنش الکتروشیمیایی کار می کنند. با تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو، فرآیند شیمیایی درون باتری کند می شود. هوای سرد مقداری از انرژی باتری را تخلیه می کند، به همین دلیل فصل زمستان اغلب کاتالیزوری برای تعویض باتری خودرو است. اگر به طور منظم از خودرو استفاده می کنید، نباید نگران شارژ نگه داشتن باتری در زمستان باشید زیرا در چنین شرایطی شارژ کامل باتری توسط دینام خودرو انجام می شود.

 

تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو

دمای پایین و هوای سرد در طول زمستان می تواند منجر به خرابی عمده باتری شود. در ادامه به تشریح عمده دلایل آسیب باتری ماشین در طول زمستان می پردازیم.

 

  • کاهش ظرفیت باتری ماشین

در دمای پایین، ظرفیت باتری ماشین می تواند کاهش یابد. این کاهش ظرفیت با کاهش بیشتر توان خروجی باتری، تأمین جریان لازم برای راه اندازی موتور خودرو را مختل کرده و روشن نشدن خودرو را به همراه دارد.

 

تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو و کاهش ظرفیت باتری

  • تغییر ویسکوزیته روغن

ویسکوزیته یا گرانروی روغن (viscosity)، به عنوان مقاومت روغن در برابر جاری شدن در اثر نیروی جاذبه مطرح است. افزایش ویسکوزیته وسیله نقلیه، از تأثیر هوای سرد بر راه اندازی خودرو است. دمای پایین همچنین اجزای داخلی مانند رادیاتور، تسمه ها و شیلنگ ها را تحت فشار قرار می دهد. در مجموع، هوای سرد عملکرد موتور را کند می‌کند و باعث می‌شود برای راه‌اندازی به نیروی بیشتری نیاز داشته باشد؛ همراه با این واقعیت که باتری قدرت کمتری برای ارائه دارد، می تواند از چرخش موتور جلوگیری کند.

 

  • کاهش نرخ شارژ

هنگامی که یک خودرو حرکت می کند، باتری به طور خودکار شارژ می شود. با تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو، سرعت شارژ آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد؛ این بدان معنا است که در هوای سرد باید با پیمودن مسافت بیشتر، از شارژ صحیح باتری اطمینان حاصل کنید.

 

نکاتی برای جلوگیری از تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو

خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که می توانید از تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو، بکاهید. در ادامه به بیان چند نکته برای محافظت از باتری در برابر اثرات دمای پایین، می پردازیم:

 

  • حل سولفاتگی کانکتورهای باتری

سولفاته شدن سر باتری خودرو می تواند بر اتصال بین سلول باتری و کابل های آن تأثیر منفی بگذارد و نمی تواند انرژی خود را به صورت کامل به موتور انتقال دهد.

سولفاتگی قطب های باتری می تواند شارژ آن را تخلیه کند؛

بنابراین چنان چه مشکل استارت زدن وسیله نقلیه وجود دارد، ممکن است سر باتری منبع مشکلات سولفاته شدن باشد نه لزوما خود باتری. با تمیز یا تعویض کردن کانکتورها توسط تکنسین، می توانید طول عمر باتری را افزایش دهید.

 

جلوگیری از سولفاته شدن باتری

  • مراقبت از خودرو در تابستان

گرمای تابستان، روند تخریب باتری خودرو را تسریع می کند و خرابی آن را در فصل زمستان به همراه دارد. بنابراین لازم است از باتری ماشین در برابر گرمای تابستان محافظت کنید و بازدیدهای منظم و برنامه ریزی شده را برای آن اجرا کنید.

 

  • نگهداری خودرو در پارکینگ

نگهداری خودرو در پارکینگ در زمان عدم استفاده از آن می تواند به محافظت از وسیله نقلیه و جلوگیری از تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو، کمک شایانی کند.

 

  • پوشاندن خودرو در طول شب

با استفاده از روکش های خودرو، می توانید مقداری از گرما را نگه دارید و از یخ زدن باتری ماشین جلوگیری کنید.

 

  • به حداقل رساندن مصرف باتری

به منظور استفاده صحیح از باتری، از خاموش بودن چراغ‌های خودرو زمانی که از آن ها استفاده نمی‌کنید اطمینان حاصل کنید.

 

  • زمان دهی به باتری جهت شارژ شدن

دینام، باتری را در حین رانندگی شارژ می کند. رانندگی های کوتاه مدت و رانندگی هایی با توقف/راه‌اندازی مکرر به باتری زمان زیادی برای شارژ مجدد نمی‌دهند؛ بنابراین هر چند وقت یکبار با رانندگی طولانی مدت، باتری ماشبن را تقویت کنید.

 

  • تعویض روغن

 روغن موتور نقش کلیدی در محافظت از باتری و موتور ایفا می کند. بنابراین از برنامه ی زمانی مشخصی برای تعویض روغن خودرو استفاده کنید (به خصوص در ماه های زمستان)؛ زیرا ویسکوزیته بیشتر روغن قدیمی نسبت به روغن جدید، حرکت موتور را با مشکل بیشتری مواجه خواهد کرد.

 

مراقبت از باتری در برابر سرما با تعویض روغن ماشین

 

  • اطمینان از خاموش شدن سیستم های روشنایی خودرو

در هوای سرد و تاریک از درست خاموش شدن ماشین، چراغ‌ها و بسته شدن درب ها اطمینان حاصل کنید.

هر نوری می تواند باتری را یک شبه تخلیه کند. لوازم جانبی، از جمله شارژرهای فندکی را از برق جدا کنید تا در دفعه بعد که ماشین را روشن می کنید از برق دزدی خودرو جلوگیری شود.

 

  • استفاده از باتری با جریان راه اندازی بالا

در زمان خرید باتری، مقدار جریان راه اندازی سرد (CCA) را از فروشنده سؤال کنید. جریان راه اندازی سرد (CCA) به توانایی باتری برای استارت زدن خودرو در هوای سرد اشاره دارد و هرچه عدد بیشتری باشد، در سرما عملکرد بهتری دارد.

 

نتیجه گیری

طول عمر باتری در شرایط آب و هوایی سخت کاهش می یابد، به گونه ای که در مکانهایی با دمای بالا، ممکن است مجبور شوید هر سال باتری خود را تعویض کنید.

استفاده از روکش باتری در طول شب های سرد زمستان و یا  پارکینگ سرپوشیده مقرون به صرفه است و می تواند باتری را گرم نگه دارد.  هم چنین استفاده از کیت لوازم اضطراری خودرو که شامل پتو، پاوربانک، آب و … است نیز مؤثر است. در نهایت نگهداری کابل های اتصال باتری در ماشین، در تمام طول سال، می تواند بعنوان ایده ی مناسب مطرح باشد.

منبع ۱ منبع ۲ منبع ۳ منبع ۴

 


بیشتر بخوانید: باتری AGM