باتری خورشیدی | راهنمای جامع

باتری خورشیدی(Solar)

پنل‌های خورشیدی از خورشید بعنوان یکی از بهترین منابع طبیعی استفاده می‌کنند. انرژی تولید شده توسط پنل های خورشیدی باید بلافاصله استفاده شود وگرنه به هدر می‌رود؛ بنابراین با خرید باتری خورشیدی، می‌توانید انرژی تولید شده توسط پنل های خورشیدی را ذخیره کنید تا بتوانید در مواقع نیاز از آن استفاده کنید. با استفاده از پنل های خورشیدی می توان سالانه به میزان زیادی در مصرف برق صرفه جویی کرد.

 

باتری سولار (خورشیدی) چیست؟

در زمان هایی از شبانه روز (عصر و شب) که پنل های خورشیدی قادر به تولید انرژی نیستند، باتری سولار به شما این امکان را می دهد که خانه خود را با انرژی تجدیدپذیر خورشید تأمین کنید. پنل های خورشیدی، انرژی خورشیدی را به برق قابل استفاده تبدیل می کنند و در اغلب موارد، انرژی ای بیشتر از آنچه قابل استفاده است تولید می کنند؛ فناوری ذخیره سازی باتری Solar به شما این امکان را می دهد که از انرژی رایگان تولید شده توسط پنل های خورشیدی برای صرفه جویی در هزینه استفاده کنید.

 

باتری های سولار چگونه کار می کنند؟

پنل های خورشیدی بر روی سقف یا دیوار بیرونی نصب می شوند تا در معرض بیشترین نور خورشید قرار گیرند. هر پنل شامل سلول های خورشیدی است که انرژی خورشید را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند و سپس توسط یک مبدل به جریان متناوب (AC) قابل استفاده جهت تأمین برق خانه تبدیل می شود؛ نکته قابل توجه این است که شما می توانید از انرژی خورشیدی تنها در زمانی که در دسترس است (زمانی که خورشید می تابد)، استفاده کنید اما با وارد کردن باتری سولار به این فرآیند، می‌توانید انرژی مازاد تولید شده را برای استفاده در زمان دیگر (مثلاً در شب) نگه دارید و وابستگی خود را به سیستم برق منطقه کاهش دهید.

سیستم های انرژی خورشیدی دارای سه جزء اصلی هستند:

  • پنل های خورشیدی که انرژی خورشید را جذب و به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کنند
  • وجود باتری برای ذخیره انرژی در مواقعی که پنل های خورشیدی قادر به تولید انرژی نیستند
  • مبدل (اینورتر) که جریان مستقیم را به جریان متناوب تبدیل می کند

 

هزینه باتری خورشیدی (Solar) چقدر است؟

مقدار دقیق هزینه باتری Solar به ابعاد، آمپراژ، نام تجاری و موادی که از آن ساخته شده بستگی دارد. با توجه به نگهداری کم باتری خورشیدی، با پرداخت هزینه ی اولیه، احتمالا نیازی به پرداخت هزینه های اضافی در آینده نیست.

 

عمر باتری خورشیدی چقدر است؟

با توجه به این که باتری های سولار مانند باتری تلفن همراه، باید چرخه های شارژ و دشارژ روزانه و تکراری را طی کنند، با افزایش طول عمر باتری، ظرفیت آن کاهش می یابد. بنابراین چنان چه باتری با کیفیت بالا خریداری شود احتمال اینکه تا چندین سال دوام آورد بیشتر است.

 

عمق دشارژ (Depth Of Discharge) باتری خورشیدی

در یک تعریف کلی، عمق دشارژ باتری به درصد تخلیه شارژ باتری گفته می شود که با کاهش آن تعداد سیکل شارژ باتری یا به‌ طور کلی طول عمر باتری افزایش می‌یابد.

بعنوان مثال اگر باتری ۱۰۰درصد باشد یعنی DOD یا همان عمق دشارژ آن ۰ درصد است. زمانی که از باتری ۱۰ آمپر در ساعت، جریان معادل ۵ آمپر استفاده شود، پس از گذشت یک ساعت، چیزی در حدود ۵۰ درصد شارژ باتری تخلیه می‌شود که در صورتی که فرآیند دشارژ متوقف شود می‌گوییم عمق دشارژ برابر با ۵۰ درصد است.

 

مزایا و معایب باتری خورشیدی

ویزگی های باتری خورشیدی

  • بدون نیاز به سرویس و نگهداری
  • دشارژ خود به خود اندک
  • محدوده دمایی وسیع قابل استفاده
  • کاهش مصرف آب به دلیل فرآیند بازترکیب اکسیژن

معایب باتری خورشیدی

  • هزینه اولیه بالا
  • فضایی که باید برای آن در نظر گرفت

 

خرید باتری سولار 

هنگام خرید باتری سولار، باید در مورد ترکیب شیمیایی و جریان برق آن تصمیم گیری کنید. لازم است قبل از تصمیم گیری با چندین نصاب حرفه ای در این مورد صحبت کنید.

اگر به دنبال ارزان‌ترین سیستم ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی هستید، باتری سرب اسیدی بهترین گزینه است. قدمت باتری های سرب اسیدی به بیش از ۱۰۰ سال می رسد و از نظر هزینه اولیه مناسب هستند. باتری های سرب اسیدی در دو نوع الکترولیت مایع (Flooded) و ژل (Gel) عرضه می شوند. در مقابل، باتری‌های لیتیوم یونی بعنوان گران‌ترین نوع باتری خورشیدی، به طور معمول طول عمری بیش از ۵ سال را دارند؛ علاوه بر این، باتری‌های لیتیوم یونی راندمان بالاتر، توانایی شارژ سریعتر و ظرفیت بیشتری را به خود اختصاص می دهند.

 

انتخاب باتری سولار (خورشیدی)

در هنگام انتخاب باتری Solar باید توجه داشته باشید که اندازه یا آمپراژ باتری، متناسب با نیاز شما باشد؛ چرا که انتخاب آمپرساعت نامناسب می تواند خطرهای ایمنی جدی را ایجاد کند. بنابراین توصیه می کنیم قبل از تصمیم گیری نهایی با یک نصاب حرفه ای در مورد نیازهای خود مشورت کنید.

یک باتری Solar مستقیماً به پنل های خورشیدی متصل نمی شود و اتصال از طریق کنتور برق صورت می گیرد. در چنین شرایطی برای تبدیل جریان مستقیم به جریان متناوب به منظور مصارف خانگی به یک مبدل(اینورتر) نیاز است.

 

نتیجه گیری

در حالی که فناوری باتری خورشیدی مطمئناً در مسیر درستی حرکت می‌کند و در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته است اما همچنان بعنوان یک راه حل کامل انرژی مطرح نیست؛ چرا که در حال حاضر ایرادات و محدودیت های خاص خود را دارد؛ بنابراین تا زمان توسعه ی کامل تکنولوژی، باید گزینه تأمین انرژی پشتیبان را مد نظر داشته باشید. به منظور عملکرد کارآمد و ایمن، باتری خورشیدی به نظارت و نگهداری منظم نیاز دارد؛ به گونه ای که شارژ نگه داشتن باتری در سطح بهینه و اطمینان از نگهداری در دمای مناسب، باید مورد کنترل قرار گیرد. در نهایت اگرچه باتری های خورشیدی به اندازه پنل های خورشیدی دوام نمی آورند اما همچنان طول عمر آن ها بستگی زیادی به میزان استفاده و اطمینان از نگهداری صحیح آن ها دارد.

 

 


بیشتر بخوانید: نکات طلایی خرید و نگهداری باتری خودرو


 

 

منبع ۱ منبع ۲