راهکارهایی جهت افزایش طول عمر باتری خودرو

راهکارهای افزایش طول عمر باتری خودرو

طول عمر باتری خودرو از جمله دغدغه‌ ی تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان باتری است. از این رو شرکت‌های سازنده باتری ماشین به‌طور مداوم در جستجوی راه‌هایی جهت افزایش کیفیت و طول عمر باتری خودرو هستند. در حالت کلی و با رعایت شرایط استفاده ایده‌آل، برای هر نوع باتری‌، طول عمر مشخصی طراحی شده است. به طور متوسط عمر باتری خودرو بین ۲ الی ۳ سال است اما باید بدانید این ادعا درباره باتری هایی که با تکنولوژی جدید می باشند بیشتر نیز خواهد بود.
اگرچه عواملی مانند شرایط آب و هوایی نامساعد و نحوه استفاده از خودرو می تواند بر طول عمر باتری خودرو تأثیر بگذارد، با این حال عمر باتری به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به تشریح بیشتر آن ها می پردازیم:

 

  • خودروی خود را برای مدت طولانی بدون استفاده رها نکنید

اگر خودرو شما برای چند روز خاموش باشد یا فقط برای سفرهای کوتاه مدت استفاده شود باتری زمان کافی برای شارژ مجدد نخواهد داشت.
باتری خودرو در صورت استفاده منظم بهترین عملکرد را از خود نشان می دهد. بنابراین در صورت امکان، یک بار در هفته حداقل به مدت  ۳۰ دقیقه رانندگی کنید تا موتور گرم شود.
باتری خودرو اگر برای چند هفته بدون استفاده باقی بماند، احتمالاً در استفاده بعدی نیاز به بررسی دارد. بهترین کار این است که از شارژ کامل آن و میزان سطح الکترولیت استاندارد و متناسب، اطمینان حاصل کنید.(برای باتری های غیرسیلد که قابلیت باز شدن درپوش را دارند).

 

  • برای افزایش عمر باتری خودرو، آن را تمیز کنید

خوردگی (سولفاته شدن) در قطب های باتری و گیره های نگهدارنده قطب باتری، رایج است.
سولفاته شدن روی قطب ها و گیره های نگهدارنده قطب باتری، می تواند جریان الکتریسیته از طریق باتری را مختل کند؛  بنابراین برای اطمینان از طول عمر باتری خودرو و کارایی باتری، پاک کردن آلودگی حائز اهمیت است. در صورت نیاز از مکانیک بخواهید قطب های باتری را در حین تعمیر تمیز کند.

 

  • عدم استفاده از لوازم الکترونیکی در هنگام خاموش بودن موتور ماشین

روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخلی یا باز کردن سوییچ برای راه‌اندازی سیستم ضبط صوت، مانیتور و غیره بدون روشن کردن موتور، می‌تواند موجب تخلیه باتری اتومبیل شود. در چنین شرایطی با توجه به غیرفعال شدن دینام خودرو در هنگام خاموش شدن موتور، لوازم جانبی الکترونیکی، انرژی را از باتری خودرو تخلیه می کنند.

بنابراین، عادت کنید هر بار که از خودروی خود خارج می شوید، همه چیز (از همه مهمتر، چراغ ها) را خاموش کنید. همچنین فراموش نکنید هنگام ترک ماشین آن را قفل کنید. قفل کردن خودرو تنها برای اهداف امنیتی نیست؛ اگر قفل خودرو خود را باز بگذارید، ممکن است سیستم کامپیوتری خودرو همچنان کار کند و بدون اطلاع شما موجب دشارژ باتری شود.

 

  • سرویس منظم خودرو جهت افزایش طول عمر باتری خودرو

برای جلوگیری از احتمال خرابی غیرمنتظره، بهتر است باتری خودرو را تست کنید. در زمان سرویس خودرو، از مکانیک بخواهید سالم بودن و درست شارژ شدن باتری را بررسی کند.

 

سرویس منظم خودرو جهت افزایش عمر باتری خودرو

 


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید باتری خودرو


 

  • تاثیر دما بر طول عمر باتری خودرو

یکی دیگر از عواملی که تأثیر چشمگیری در عملکرد و افزایش طول عمر باتری خودرو دارد، دمای محیط اطراف باتری می‌باشد. اگرچه دما باعث افزایش ظرفیت باتری می‌شود ولی به دلیل تشدید خودشارژی و خوردگی شبکه، می‌تواند منجر به کاهش طول عمر باتری شود. از طرفی کاهش دما نیز می‌تواند منجر به کاهش ظرفیت باتری شود. 

براساس آمارها، در بین شرایط‌های متنوع آب‌وهوایی، طول عمر باتری خودرو از نوع سربی اسیدی در شهرهای جنوبی و گرمسیر، کمتر از باتری های خودرو در استان‌های شمالی و سردسیری است.

 

تاثیر دما بر طول عمر باتری خودرو

 

  •  انتخاب درست نوع باتری متناسب با آب‌و‌هوا

در مجتمع سپاهان باتری محصولی با نام باتری گرمسیر و تروپیکال (Tropical)، ویژه مناطق گرمسیر و متناسب با آب‌و‌هوای استان‌های جنوبی کشور طراحی و تولید شده است.

باتری تروپیکال در چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که به‌عنوان استان‌های گرمسیر شناسایی شده‌اند، عرضه می‌شود. شایان ذکر است فروش باتری‌های گرمسیر فقط در این ۴ استان مذکور امکان پذیر است. از ویژگی‌های باتری‌ تروپیکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش مصرف آب
  • کاهش خوردگی شبکه در دمای بالا
  • بهبود عملکر باتری در دمای بالا (تقریبا ۱.۵ برابر وضعیت نرمال و استاندارد)

 

باتری اوربیتال سپاهان باتری

منبع