سیستم ERP ، یک مزیت خاص برای سپاهان باتری

سیستم ERP ، یک مزیت خاص برای سپاهان باتری

سپاهان باتری با توجه به سیستم مدیریتی خود و برای دسترسی آسان مشتریان و راحتی مراحل مدیریت تا فروش، از سیستم ERP  مختص به خود استفاده می‌کند. در این مقاله ابتدا به توضیح مفهوم ERP در سازمان می‌پردازیم و پس از آن به مزیتی که ERP برای سپاهان باتری چه در داخل و چه در خارج سازمان ایجاد کرده و باعث رقابت این سازمان در سطح جهانی شده است، خواهیم پرداخت.

سیستم ERP ، یک مزیت خاص برای سپاهان باتری

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • ERP چیست؟
  • سیستم ERP ، یک سیستم مدیریتی خاص در سپاهان باتری
  • پیاده‌سازی ERP در سپاهان باتری
  • استفاده از ERP برای مشتریان چه مزیتی به همراه دارد؟

ERP چیست؟

  • ERP در واقع یک علم برای مدیریت منابع سازمان است که به‌صورت یک نرم افزار ارائه می‌شود و تمام فعالیت‌های واحدهای مختلف سازمان را به‌صورت یکپارچه تعریف و ایجاد می‌کند. این سیستم نرم‌افزاری بین تمامی بخش‌های سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان یکپارچگی را ایجاد می‌کند و جریان اطلاعات را به خوبی برقرار می‌کند.

ERP در سپاهان باتری

سیستم ERP ، یک سیستم مدیریتی خاص در سپاهان باتری

در دنیای رقابت امروز بدون داشتن اطلاعات درست و به‌روز، سازمان‌ها نمی‌توانند به راحتی موفق شوند و کسب‌و‌کار خود را اداره کنند. مدیران تنها می‌توانند با داشتن اطلاعات به‌روز تصمیم‌های درست و به موقع بگیرند. بنابراین سازمان‌ها باید ابزار تهیه این اطلاعات را در دست بگیرند که این ابزار ERP نامیده می‌شود. ERP راهکاری هوشمند و یکپارچه است که با فراهم کردن اطلاعات و تحلیل‌های لازم از تمام اجزا سازمان، بینشی عمیق در اختیار مدیران و کاربران قرار می‌دهد و تصمیم‌سازی را دقیق‌تر و سریع‌تر از پیش می‌کند. این سیستم همچنین منجر به پایین آمدن خطای انسانی در سازمان می‌گردد. با وجود هزینه‌های بالا برای پیاده‌سازی این سیستم، اگر ابزار درست و مناسب سازمان انتخاب شود، موفقیت مجموعه تضمین و جایگاه آن در بازار تثبیت و ماندگار خواهد شد. سپاهان باتری با توجه به چشم‌انداز جهانی شدن، تحقیقات خود را در سال ۱۳۸۵ برای انتخاب نرم‌افزار مناسب با نوع فعالیت‌های سازمان آغاز و در سال ۱۳۸۷ با انتخاب نرم‌افزار مناسب عملا وارد فاز اجرایی آن گردید.

 

 

پیاده‌سازی ERP در سپاهان باتری

محور اصلی موفقیت در پیاده‌سازی ERP در سپاهان باتری، پذیرش این تغییر بزرگ توسط مردمانش بود. نیروهای این سازمان در لایه‌های مختلف کاری و اجرایی هم درون و هم بیرون سازمان با وجود تجربه‌ها و دانشی که سال‌ها با آن پیش رفته بودند، این روش جدید را پذیرفته، آموخته و مورد استفاده قرار دادند.

در حال حاضر با استفاده از ERP تمام نیروها و مدیران توانسته اند به‌صورت زنده و مستقیم به مواد، نفرات، محصولات، اطلاعات و در یک کلام روند و فرآیند کار دسترسی داشته باشند و به راحتی محصول درخواست شده را به دست مشتری برسانند. همچنین در مدیریت انبارها به صورت زنده، کمبودها دیده شده و تصمیم‌های لازم برای تجهیز انبار گرفته می‌شود.

در یک کلام اطلاعات به‌روز و گزارش‌های زنده، به‌عنوان ارزشی افزوده به سازمان داده شده تا مزایای آن به مشتریان نیز انتقال پیدا کند.

استفاده از ERP برای مشتریان چه مزیتی به همراه دارد؟

پیاده‌سازی سیستم ERP علاوه بر ایجاد بانک اطلاعاتی با ارزش برای یک مجموعه همچون سپاهان باتری و بهبود و تسریع فرآیندهای داخلی سازمان، باعث می‌شود تا مشتری‌ها بتوانند با داشتن حساب کاربری شخصی، درخواست‌های خود را به‌صورت مستقیم به سیستم ارائه دهند و یا اطلاعات مورد نیاز خود را از سیستم دریافت کنند. این ارتباط مستقیم و بی‌واسطه مشتریان با شرکت، به دور از خطاها و تصمیم‌گیری‌های میانی، اطمینان و اعتمادی دوجانبه می‌سازد و باعث وفاداری بیشتری می‌گردد.