چه زمانی باید باتری ماشین خود را تعویض کنید؟

تعویض باتری خودرو| علائم

یکی از مهم ترین قطعات ماشین، باتری خودرو است که جزء باتری های سرب اسیدی محسوب می شود. نه تنها برای روشن کردن موتور، بلکه برای روشن کردن تمام اجزای الکتریکی داخل خودرو، مانند چراغ‌ها، ضبط صوت، سیستم تهویه و غیره به باتری نیاز دارید.

باتری های وسایل نقلیه با گذر زمان به تدریج خراب می شوند تا جایی که قدرت کافی برای راه اندازی موتور را ندارند. الگوهای استفاده از خودرو به فرسوده شدن باتری کمک می کند؛ به گونه ای که سفرهای کوتاه مدت ممکن است اجازه شارژ کامل را به باتری ندهند. همچنین، برای خودروهایی با پارک طولانی مدت، باتری به طور طبیعی خود تخلیه می شود. گرما نیز سرعت تخریب و تعویض باتری خودرو را افزایش می دهد؛ با این حال عوامل زیادی می توانند باعث خرابی زود هنگام باتری شوند که در ادامه به تشریح هر کدام می پردازیم:

 

۷ نشانه تعویض باتری خودرو

  1. کند شدن سرعت استارت خودرو

در برخی مواقع باتری ماشین به سادگی نمی تواند همان مقدار شارژ قبلی خود را حفظ کند و به مرور زمان طول عمر باتری کاهش می یابد. شل شدن احتمالی بست های باتری و کانکتورهای آن می تواند باعث شود خودرو به درستی استارت نخورد. اگر مشکل کند شدن سرعت استارت ماشین هم چنان ادامه داشت باید نسبت به تعویض باتری خودرو اقدام کرد.

 

  1. کم نور شدن چراغ های ماشین

اگر چراغ‌های جلوی خودرو مانند گذشته روشن به نظر نمی‌رسند، می‌تواند به این دلیل باشد که باتری از شارژ مناسبی برخوردار نیست. در چنین شرایطی باتری را بیرون بیاورید و مجددا آن را شارژ کنید. چنان چه مشکل ادامه پیدا کرد، نشانگر آن است که باتری در حال از بین رفتن است و نیاز به تعویض دارد.

 

  1. بوی بد باتری ماشین

اگر باتری ماشین، بوی تخم مرغ فاسد را بدهد، نشان دهنده نشت اسید باتری و معیوب بودن آن است؛ نگه داشتن چنین باتری ای می تواند خطرناک باشد و باعث آسیب یا خوردگی سایر اجزای خودرو شود. بنابراین لازم است در اسرع وقت نسبت به تعویض باتری خودرو اقدام کنید.

 

  1. استارت خوردن و روشن نشدن ماشین

در اکثر موارد مشکل استارت خوردن و روشن نشدن ماشین، می‌تواند مربوط به باتری خودرو باشد که ولتاژ کافی برای روشن کردن موتور را ندارد؛ در چنین شرایطی باتری را شارژ کنید و مجدد در محل خود قرار دهید. در روش دیگر، از کابل های اتصال باتری به باتری، برای روشن کردن ماشین استفاده کنید و آن را برای نیم ساعت یا بیشتر، روشن نگه دارید. پس از آن ماشین باید به حالت عادی برگردد؛ اگر چنین حالتی اتفاق نیفتد باید نسبت به تعویض باتری خودرو اقدام کرد. نکته قابل تأمل این است که حتی اگر ماشین به حالت عادی برگردد، نمی توان گفت شارژ باتری قدیمی چقدر کارایی دارد، بنابراین احتیاط باید کرد.

 

تعویض باتری خودرو به دلیل باتری به باتری کردن خودرو

 

  1. تجربه تعداد دفعات زیاد باتری به باتری

دلایل زیادی وجود دارد که حتی خودروهایی با باتری نسبتاً جدید نیز ممکن است نیاز به عملیات باتری به باتری داشته باشند. باتری به باتری کردن خودرو ممکن است به دلایل رایج زیر باشد:

  • فراموشی خاموش کردن چراغ‌های خودرو
  • عدم استفاده از ماشین برای مدت طولانی
  • وجود مشکل در استارت

صرف نظر از موارد فوق، چنان چه مجبور شوید سه بار در هفته، از اتصال باتری به باتری استفاده کنید ممکن است نیاز به تعویض باتری خودرو داشته باشید. عملیات باتری به باتری کردن خودرو و انجام مکرر آن می تواند به سرعت به آن آسیب رساند و طول عمر باتری را کاهش دهد. باتری آسیب دیده برای کار کردن به عملیات باتری به باتری بیشتری نیاز دارد و در نتیجه آسیب بیشتری می بیند و خرابی احتمالی دینام و استارت را به همراه دارد. بنابراین با تعویض باتری خودرو، می توانید از مشکلات و تعمیرات پرهزینه ماشین، نجات پیدا کنید. 

 

  1. تغییر ظاهر باتری

دمای بالا و شارژ بیش از حد باتری ماشین، می تواند باعث متورم شدن بدنه باتری شود. چنان چه متوجه تغییر شکل باتری، ترک یا شکستگی آن شدید، لازم است نسبت به تعویض باتری خودرو اقدام کنید.

 

  1. خوردگی قطب های باتری

سولفاته شدن قطب های باتری و کابل های آن،می تواند کاهش جریان برق وسیله نقلیه را به همراه داشته باشد. برای از بین بردن سولفاتگی سر باتری، می توانید از یک برس و محلول جوش شیرین استفاده کنید. با این حال، اگر متوجه سولفاته شدن خیلی سریع و بیش از حد شدید، ممکن است نیاز به تعویض باتری خودرو داشته باشید.

 

نتیجه گیری

هر باتری علائم خرابی خود را به صورت آشکار نشان نمی دهد. بنابراین در هر تعویض روغن، از تمیز و محکم بودن اتصالات کابل و ایمن بودن محفظه نگه دارنده باتری، مطمئن شوید. اگر هنگام رانندگی چراغ باتری روشن شود احتمالا مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد  و باید یا یک بررسی مکانیکی از عملکرد دینام مطلع شوید.

 

منبع ۱ منبع ۲ منبع ۳

 


بیشتر بخوانید: باتری مناسب خودرو دنا