دلایل روشن شدن چراغ باتری خودرو هنگام رانندگی

روشن شدن چراغ باتری خودرو

هر بار که خودرو روشن می شود، چراغ هشدار باتری باید برای مدت کوتاهی روشن بماند و سپس پس از چند ثانیه خاموش شود؛ در صورت تشخیص نقص در سیستم شارژ، چراغ هشدار باتری روشن خواهد ماند؛ اگر چنین اتفاقی رخ دهد، تعدادی از دلایل بالقوه وجود دارد که هنگام عیب یابی باید بررسی شود. در این مقاله به بررسی دلایل روشن شدن چراغ باتری خودرو می پردازیم:

 

مهمترین دلایل روشن شدن چراغ باتری

 

  1. ضعیف شدن باتری ماشین

باتری ها متشکل از صفحات دی اکسید سرب و سرب اسفنجی هستند که در محلول الکترولیت اسید سولفوریک در هر یک از شش سلول باتری قرار گرفته اند. با افزایش طول عمر باتری، احتمال ایجاد خوردگی و نشتی الکترولیت وجود دارد و در این زمان است که باید نسبت به تعویض باتری اقدام کرد.

 

  1. خرابی دینام خودرو و تأثیر آن بر روشن شدن چراغ باتری خودرو

بررسی عملکرد دینام با مولتی متر نسبتاً آسان است. یک دینام سالم باید ولتاژی بین ۱۳.۸ تا ۱۴.۸ را نشان دهد. هر مقداری خارج از این محدوده با ایجاد کم شارژی یا شارژ بیش از حد باتری، موجب روشن شدن چراغ باتری خودرو می شود و نشان دهنده ی خرابی احتمالی دینام است.

 

خرابی دینام خودرو و تأثیر آن بر روشن شدن چراغ باتری خودرو

 

  1. شل شدن و یا پارگی تسمه دینام

با توجه به نقش حائز اهمیت تسمه دینام که انرژی مکانیکی را از موتور به دینام می رسد، در صورت شل شدن تسمه دینام، این انتقال با مشکل مواجه می شود. همچنین با گذر زمان، تسمه دینام ممکن است ترک بخورد و در نهایت دچار شکستگی شود. چنان چه روشن شدن چراغ باتری خودرو بدلیل عملکرد نامناسب تسمه دینام باشد، ممکن است هنگام حرکت خودرو صدایی از کاپوت شنیده شود.

 

  1. روشن شدن چراغ باتری خودرو بدلیل سولفاته شدن سر باتری

قطب های مثبت و منفی باتری عامل انتقال جریان الکتریسیته هستند. بنابراین مهم است موادی با رسانای ضعیف، باعث پوشاندن قطب های باتری نشوند. سولفاته شدن با ایجاد یک پوشش سفید،سبز یا آبی رنگ در اطراف قطب های باتری یا سر باتری، می تواند بر اتصال بین باتری و کابل های آن تاثیر منفی بگذارد و باتری نمی تواند انرژی خود را به صورت کامل به موتور انتقال دهد. به همین دلیل سولفاتگی می تواند بعنوان یکی از دلایل دلیل روشن شدن چراغ باتری خودرو مطرح باشد. چنانچه سر باتری ها دچار سولفاتگی شود، با استفاده از یک مسواک و محلول جوش شیرین می توان مشکل را حل کرد.

 

  1. محکم نبودن کابل های باتری

کابل های باتری باید به خوبی در اطراف قطب های باتری قرار گیرند تا اتصال خوبی برقرار شود. جدا شدن کابل اتصال و آسیب آن می تواند موجب روشن شدن چراغ باتری خودرو شود؛ چرا که در چنین وضعیتی باتری ممکن است نتواند شارژ شود. بنابراین چنان چه اتصال مناسبی وجود ندارد، آن را با آچار یا انبردست محکم کنید. از طرفی برخی از پیچ های باتری نیز در صورت سفت شدن بیش از حد، ممکن است از بین بروند، بنابراین مطمئن شوید که در انجام این کار زیاده روی نکنید.

 

روشن شدن چراغ باتری خودرو بدلیل کابل های نامناسب باتری

 

  1. کابل نامناسب باتری

کابل های باتری انتقال دهنده ی انرژی از باتری به خودرو می باشند. بنابراین عملکرد نامناسب کابل های باتری و نرسیدن برق به وسیله نقلیه منجر به ایجاد خودرویی غیرقابل استفاده می گردد. بنابراین ضروری است که از کابل های استاندارد استفاده شود.

 

  1. استفاده از لوازم جانبی پرقدرت در خودرو

استفاده بیش از حد سیستم های صوتی پرقدرت، می‌تواند با مصرف زیاد برق، منجر به روشن شدن چراغ باتری خودرو شود. چنین شرایطی ممکن است به دلیل خرید سیستم صوتی که از تقویت کننده استفاده می کند و انرژی بیشتری نسبت به دینام مصرف می کند رخ دهد. (معمولاً هنگام اضافه کردن یک ساب ووفر بزرگ و پرقدرت).

 

نتیجه گیری

در پایان چنان چه با مشکل روشن شدن چراغ باتری خودرو  مواجه شدید راهکارهای زیر می تواند اثربخش باشد:

  • مراجعه به مکانیک در اسرع وقت
  • خاموش نکردن موتور تا رسیدن به مقصد

با توجه به این که  استارت خودرو برق زیادی مصرف می کند چنان چه شارژ کافی در باتری وجود نداشته باشد، خودرو روشن نمی شود.

  • خاموش  کردن و یا به حداقل رساندن استفاده از وسایل برقی خودرو شامل سیستم صوتی، سیستم تهویه، چراغ ها و غیره   

 

منبع

 

 


بیشتر بخوانید: تأثیر هوای سرد بر باتری خودرو